Το απόλυτο site με τα επώνυμα ρολόγια

Blog

Ανατομία ενός ρολογιού

ΚΟΡΩΝΑ:Το κουμπί που εξέχει από την κάσα και χρησιμοποιείται για να ρυθμίζει την ώρα, την ημερομηνία ή λειτουργεί ως κουρδιστήρι για τα μηχανικά ωρολόγια. Ένα από τα αδύνατα σημεία ενός ρολογιού είναι η κορόνα του, διότι είναι κάτι που χρησιμοποιείται συχνά για να ρυθμίσουμε το ρολόι.Οι περισσότερες ωρολογοποιίες  υιοθέτησαν τη μέθοδο της Rolex της βιδωτής κορόνας ή χρησιμοποίησαν πιο σύγχρονους τρόπους στεγανοποίησής της. ΚΑΝΤΡΑΝ: Είναι η μπροστινή όψη του ρολογιού, περιέχει τους αριθμούς, τις διάφορες ενδείξεις και τυχόν διακοσμήσεις. Τα περισσότερα από αυτά τα στοιχεία είναι επικολλημένα και μερικές φορές χαραγμένα στο καντράν. ΚΡΥΣΤΑΛΛΑ: Υπάρχουν τρία είδη κρυστάλλων στα ρολόγια: 1)Το ακρυλικό, ένα οικονομικό πλαστικό που επιδέχεται γυάλισμα όταν έχει χαραχθεί ελαφρά, 2) το ορυκτό, το οποίο αποτελείται από διάφορα στοιχεία που έχουν υποστεί θερμική επεξεργασία για να αποκτήσουν ιδιαίτερη σκληρότητα και είναι αρκετά ανθεκτικό στις γρατσουνιές, 3)Το κρύσταλλο ζαφειριού, το πιο ακριβό και ανθεκτικό, αφού είναι τρεις φορές πιο σκληρό από το ορυκτό και είκοσι φορές πιο σκληρό από το ακρυλικό. Σε ορισμένα σπορ μοντέλα τοποθετείται μια ειδική επίστρωση κατά της αντανάκλασης. ΜΠΡΑΣΕΛΕ-ΛΟΥΡΑΚΙ: Ανάλογα με τα υλικά κατασκευής τους, το μπρασελέ ή το λουράκι,  ρυθμίζουν κατά ένα μέρος την τιμή του ρολογιού. Μεγάλη ανθεκτικότητα έχουν τα μπρασελέ από ανοξείδωτο ατσάλι και τιτάνιο, καθώς και τα αντιαλλεργικά, αδιάβροχα λουράκια που κατασκευάζονται από αυθεντικά δέρματα κροκοδείλου ή σαύρας.Ιδιαίτερα αλλεργιογόνα είναι Τα μπρασελέ που περιέχουν νικέλιο συνιστάται να αποφεύγονται λόγω όταν υπάρχει ευαισθησία ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ: Υπάρχουν εφτά τύποι μηχανισμών: 1. Ο κουρδιστός μηχανισμός που δουλεύει με το κούρδισμα του ελατηρίου του ρολογιού. 2. Ο μηχανισμός μπαταρίας ή quartz που χρησιμοποιεί τον κρύσταλλο quartz ο οποίος έχει την ιδιότητα να ταλαντεύεται ΑΚΡΙΒΩΣ όσο ένα δευτερόλεπτο. Έτσι μέσω της μπαταρίας προκαλείται η ταλάντευσή του και δίνεται η ακριβής κίνηση στο ρολόι. 3. Ο μηχανισμός KINETIC ,Μία εφεύρεση της SEIKO βασίζεται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσον γεννήτριας και την αποθήκευση της σε πυκνωτή. Με αυτόν τον τρόπο επιτεύχθηκε σημαντική μείωση της ενέργειας που χρειάζονταν για την λειτουργία του ρολογιού. 4. Ο μηχανισμός SPRING DRIVE, Μία εφεύρεση της SEIKO βασισμένη στην τεχνολογία μηχανικών ρολογιών. Έχει ένα  κύριο ελατήριο που με την κίνηση του χεριού ο ρότορας του ρολογιού περιστρέφεται και κουρδίζει το ελατήριο το οποίο δίνει  κίνηση στις ρόδες, μόνο που χρησιμοποιεί ένα εξ ολοκλήρου νέο σύστημα για το χρονισμό, που επιτυγχάνει ακρίβεια  1 δευτερολέπτου την  ημέρα, χωρίς να επηρεάζεται  ο ρυθμός λειτουργίας του ρολογιού λόγω των διαφορετικών θέσεων του και της βαρύτητας. 5. Ο αυτόματος μηχανισμός που δουλεύει με την κίνηση του χεριού. Με την κίνηση του χεριού ο ρότορας του ρολογιού περιστρέφεται και κουρδίζει το ελατήριο πού δίνει κίνηση στης άλλες ρόδες. 6. Ο μηχανισμός EcoDrive που εφηύρεη CITIZEN δουλεύει με το φώς (τεχνητό ή φυσικό). Κάτω από το καντράν του ρολογιού, υπάρχουν κυψέλες οι οποίες συλλέγουν ακόμα και το ποίο αμυδρό φως. Στη συνέχεια το φως αυτό μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια και αποθηκεύεται στο πυκνωτή  του ρολογιού για να δώσει την κίνηση μέσω του quartz. 7. Ο μηχανισμός φόρτισης που χρησιμοποιείται από ρολόγια τα οποία καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια , όπως αυτά που φέρουν GPS. Το ρολόι φορτίζει από ηλεκτρικό ρεύμα, το οποίο μεταφέρεται στο ρολόι με μετασχηματιστή για να δώσει λειτουργία. ΠΛΑΙΣΙΟ-ΚΑΣΑ: Είναι το εξωτερικό περίβλημα του ρολογιού, το οποίο περιέχει τον μηχανισμό, το καντράν και το κρύσταλλο. Το πιο συνηθισμένο μέταλλο κατασκευής είναι το ανοξείδωτο ατσάλι, αλλά χρησιμοποιούνται επίσης το τιτάνιο, ο χρυσός και η πλατίνα. Τα φθηνότερα ρολόγια είναι φτιαγμένα από μπρούντζο ο οποίος  έχει υποστεί επίστρωση από άλλα υλικά. ΣΤΕΦΑΝΙ ΚΑΣΑΣ: Είναι ο δακτύλιος που βρίσκεται περιμετρικά της κάσας και συγκρατεί το κρύσταλλο, ο οποίος είναι συνήθως από το ίδιο υλικό με την κάσα και συχνά διακοσμείται με βίδες ή πολύτιμους λίθους. ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΟΣ-ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ: Ρολόι που χρησιμοποιείται για  χρονομέτρηση, οι χρονογράφοι φέρουν  στο καντράν τους επιπλέον δείκτες Ο κεντρικός δευτερολεπτοδείκτης ενός χρονογράφου μπορεί να σταματήσει και να ξεκινήσει κατά βούληση, ενώ τα λεπτά και οι ώρες καταγράφονται σε μικρά συμπληρωματικά καντράν. Περισσότερη ζήτηση έχουν οι χρονογράφοι fly-back ή split-second οι οποίοι έχουν δύο κεντρικούς δευτερολεπτοδείκτες, οι οποίοι μπορούν να χρονομετρούν διαδοχικά πολλά γεγονότα.  ΑΔΙΑΒΡΟΧΟ: Η μέτρηση της ικανότητας ενός ωρολογιού στο πόσο αντιστέκεται στην διείσδυση νερού ή υγρασίας. Το αδιάβροχο ενός ρολογιού μετριέται συνήθως σε ατμόσφαιρες.

Ιστορία του ρολογιού

Ηλιακά ρολόγια

Από τις πρώτες προσπάθειες εύρεσης του χρόνου ήταν τα ηλιακά ρολόγια. Μία κάθετη ράβδος έριχνε την σκιά της σε μία επιφάνεια που είχε χωριστεί σε ίσα τμήματα και ανέφερε δίπλα σε κάθε ένα την ώρα. Τα ηλιακά ρολόγια ήταν αρκετά διαδεδομένα από το 3500 π.Χ..

Υδραυλικά ρολόγια

Αρκετά ενδιαφέροντα και ειδικά για την εποχή τους είναι τα πρώτα ελληνικά ρολόγια που δούλευαν με νερό. Ο Αρχιμήδης και ο Κτησίβιος κατασκεύασαν αρκετά μοντέλα. Χρησιμοποιούνταν για αρκετά χρόνια και βοήθησαν και τις τηλεπικοινωνίες για συγχρονισμό σε καθορισμένες ώρες της ημέρας.

Τα καλύτερα υδραυλικά ρολόγια δεν βασίζονταν απλά στην ροή του νερού μέσα από κάποιο στενό στόμιο αλλά λειτουργούσαν και με σταθερή πίεση του νερού σε ειδικά διαμορφωμένα δοχεία. Ιδιαίτερη προσοχή δινόταν στην ποιότητα και την ακρίβεια κατασκευής των στομίων απ’ όπου έρεε το νερό.

Κλεψύδρες

Από τις απλούστερες μορφές χρονομέτρων ήταν οι κλεψύδρες που λειτουργούσαν είτε με άμμο είτε με νερό. Η χωρητικότητάς τους και η διάμετρος της οπής που επικοινωνούσαν τα δύο δοχεία καθόριζε τον χρόνο.Ο Πλάτωνας μάλιστα λέγεται ότι κατασκεύασε μια κλεψύδρα που λειτουργούσε και σαν ξυπνητήρι.

Αστρολάβος – εξάντας

Οι πρώτες αναφορές για την χρήση αστρολάβου είναι από τον Έλληνα αστρονόμο Ίππαρχο. Γνωστός έγινε ο αστρολάβος που χρησιμοποιούσε ο Απολλώνιος τον 3ο αιώνα αλλά και ο σφαιρικός αστρολάβος που χρησιμοποιούσε ο Εύδοξος τον 4ο αιώνα.Το 1758 στην Αγγλία ο Τζ.Κάμπελ ανακαλύπτει τον σύγχρονο εξάντα.

Σύγχρονα Ρολόγια

Τον 13ο αιώνα αναπτύχθηκαν τα πρώτα μηχανικά ρολόγια δαπέδου στην Ευρώπη αλλά η ακρίβεια τους ήταν περιορισμένη.
Το 1500 ο Π.Χένλαϊν στην Γερμανία κατασκευάζει το πρώτο μηχανικό κουρδιστό ρολόι τσέπης. Η κατασκευή των σύγχρονων μηχανικών ρολογιών καθυστέρησε ιδιαίτερα γιατί όσοι το προσπαθούσαν είχαν σαν στόχο να αντιγράψουν την κίνηση των μεγαλύτερων πλανητών και ξεκινώντας με γεωκεντρικές αντιλήψεις πώς να βγάλουν άκρη.

Γύρω στα 1700, η βασίλισσα της Αγγλίας Anne, θέλοντας να επεκτείνει την δυναμική του ισχυρού της ναυτικού, πρόσφερε 20.000 λίρες Αγγλίας σε όποιον θα ανακάλυπτε έναν τρόπο ώστε να υπολογίζεται με τη μέγιστη ακρίβεια το γεωγραφικό μήκος. Δέκα χρόνια αργότερα, ο ωρολογοποιός John Harrison, ανακάλυψε ότι για τον ακριβή προσδιορισμό του γεωγραφικού μήκους απαιτείται η ακριβής μέτρηση του χρόνου. Έτσι εφεύρε τον Ναυτικό Χρονομέτρη Harrison (Harrison Marine Chronometer) ο οποίος μετρούσε τον χρόνο με μεγάλη ακρίβεια και μετά από δοκιμές από γνωστούς θαλασσοπόρους όπως ο Captain Cook, κέρδισε το βραβείο της βασίλισσας και την πρωτοκαθεδρία στην κατασκευή του πρώτου ρολογιού ακριβείας.

Τον επόμενο αιώνα με την πρόοδο της τεχνολογίας άρχισαν να πρωτοεμφανίζονται τα πρώτα ρολόγια χειρός, τα οποία φοριόταν μόνο από γυναίκες, ενώ οι άντρες χρησιμοποιούσαν μόνο ρολόγια τσέπης. Αυτή η κατάσταση ανατράπηκε στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο όπου κατανοήθηκε η μεγάλη ανάγκη για τη συνέπεια στην ώρα και έτσι το ρολόι χειρός φορέθηκε και από τους άντρες.